Afbeelding

'Niets is mooier dan een tevreden klant'

Zakelijk 936 keer gelezen

UDEN | Er zijn maar weinig Udenaren die nog nooit van MariSalon hebben gehoord. Ook al stelt eigenaar Mari de Wit zich bescheiden op: de kapsalon is al jaren een begrip in Uden en omgeving. Sterker nog, op 4 maart bestaat MariSalon alweer 40 jaar! Dat wordt gevierd met leuke acties en een open dag.

Met een glimlach blikt Mari terug op januari/februari 1976, toen hij als 25-jarige kapper zijn eigen salon in Uden opende. "Ik dacht dat ik rustig zou beginnen, maar dat zat er niet in", vertelt Mari. "Het nieuws dat ik naar Uden kwam was me al vooruitgesneld en iedereen wilde een afspraak bij die kapper 'die het helemaal anders zou gaan doen'. Ik wílde ook vernieuwend zijn. Ik had een moderne kijk op het kappersvak opgedaan in Londen. Daar was het watergolven op zijn retour, liepen de eerste punkers rond en was het knippen zoals Vidal Sassoon dat deed enorm vernieuwend. Samen met allerlei andere technieken trouwens, zoals crazy colors. Het was mijn droom om die technieken naar Nederland te halen."

Telefoon roodgloeiend
Mede om die reden was het vanaf dag één ontzettend druk in MariSalon, toen nog aan de Kerkstraat. Mari: "Een gekkenhuis! De telefoon stond roodgloeiend en eerlijk gezegd wist ik me er amper raad mee. Ik wilde namelijk ten koste van alles ook hoogstaande kwaliteit blijven bieden. Service en kwaliteit zijn altijd heel belangrijk geweest en ook richting de toekomst zijn dat wat mij betreft dé sleutelwoorden."

Die begrippen (service en kwaliteit) worden bij MariSalon breed uitgedragen. "Bijvoorbeeld door op afspraak te werken", verduidelijkt Mari. "De klant bepaalt wanneer en door wie hij of zij graag geholpen wil worden. Je moet als klant het gevoel hebben dat je verwacht wordt, dat er iemand voor je klaar staat met oprechte aandacht voor jou." Ook voor klanten die vragen hebben over hun haar en/of advies willen, nemen Mari en zijn medewerkers graag de tijd. Klanten van de salon, gevestigd aan de drukke Julianastraat, hoeven zich zelfs geen zorgen te maken om hun parkeerkaartje. "Betalen wij", knikt Mari stellig. "Ze geven hun kenteken door en wij zorgen via Yellowbrick dat het betaald wordt."

Bevlogen specialist
Wie Mari kent, weet dat hij een bevlogen vakspecialist is, maar ook een realist. "De basis van het kappersvak bestaat uit twee zaken: techniek en goede producten. Je kunt perfect knippen, maar als de haarkwaliteit te wensen overlaat, is het eindresultaat niet goed. En andersom. Bovendien: zelfs als die twee zaken kloppen heb je nog geen 100 procent garantie op een tevreden klant. Een haarproduct kan bijvoorbeeld kwalitatief top zijn, maar wij kunnen nooit bepalen of de klant er ook graag mee werkt. Daarom kunnen ze een product altijd terugbrengen, ook als ze het al gebruikt hebben. Het is ons antwoord op de online ontwikkelingen: kwaliteit en service."

Alleen het beste
Over producten gesproken: Mari werkt al vele jaren graag en veel met Redken-haarproducten. "Toen het een kleine 40 jaar geleden op de Nederlandse markt kwam, ben ik er mee gestart. Ik kende het al vanuit Duitsland en de slogan, beauty through science, sprak me enorm aan. Redken was een van de eerste merken die de pH-waarde van haar producten aanduidde. De pH-waarde bepaalt mede welke invloed een product heeft op het haar en de huid. Ook daarin zoeken we kwaliteit: alleen het beste is goed genoeg. Ik houd me nu al 40 jaar met veel plezier ook bezig met de theoretische kant van het vak. Ook mijn medewerkers volgen regelmatig opleidingen en trainingen. Ik vind: alleen als je weet waar je over praat, kun je goed werk leveren."

Het moge duidelijk zijn dat Mari in de voorbije 40 jaar niets aan passie en bevlogenheid heeft ingeleverd. Nog altijd geniet hij iedere dag van zijn werk. "Niets is mooier dan een klant die tevreden de salon verlaat. Maar laat duidelijk zijn dat ik het niet alleen kan! Ik ben heel blij met mijn uitstekende medewerkers Margaret, Wendy, Melissa en Daphne. Samen vormen we de basis van de salon. En natuurlijk, niet te vergeten, mijn vrouw Carina. Doordat zij al 40 jaar zorgt dat thuis alles op rolletjes loopt, kon en kan ik me volledig focussen op de salon."

Stapje terug
Naast het 40-jarig jubileum staat er dit jaar nóg een memorabele gebeurtenis op de rol: in september doet Mari een stapje terug. "Daar zijn we al een aantal jaren naartoe aan het werken", verduidelijkt Mari. "In plaats van 32 uur werk ik dan nog maar 16 uur. Ik draag de dagelijkse leiding over aan Wendy en Melissa, die al heel wat jaren in dienst zijn, en Margaret, die vanaf het begin deel uitmaakt van het team en altijd mijn steun en toeverlaat is geweest in de salon. Het zal best wennen zijn, maar ik heb er alle vertrouwen in. Bovendien weet ik zeker dat het belang van service en kwaliteit ook onder hun leiding overeind blijft."
Op zondag 6 maart is er in het kader van het 40-jarig jubileum een Open Dag bij MariSalon. Van 12.00 tot 17.00 uur is iedereen welkom om onder het genot van een hapje en een drankje te komen kletsen over 40 jaar Mari Salon! Het adres: Julianastraat 4 in Uden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant