Imke bij haar kart (foto: Henk Lunenburg)
Imke bij haar kart (foto: Henk Lunenburg)
IN GESPREK MET

'Leuk als ik van de mannen kan winnen'

Human Interest 1.854 keer gelezen

ZEELAND | De Zeelandse Imke Arts rijd als enige meisje tussen de jongens bij kartwedstrijden. Ze vertelt in het Udens Weekblad over haar bijzondere hobby.

Was je van jongs af aan sportief?
"Ja, ik ben altijd een sportief meisje geweest. Het begon met badminton en volleybal, daarna heb ik hiphop gedanst. Ik wilde graag binnenhuisarchitect worden, maar na een half uur op een kunstacademie had ik al gezien dat dit niet was wat ik wilde worden. Ik besloot een sportopleiding te gaan volgen op de Fontys Sporthogeschool in Eindhoven. Mijn vader deed aan karten en bijna elk weekeinde gingen we met hem mee als hij wedstrijden moest rijden. Vanaf mijn tiende jaar reed ik hobbymatig in een kart. Na een paar jaar vertelde iemand tegen mijn vader dat ik best goed reed en dat het jammer zou zijn als ik geen wedstrijden zou rijden. Mijn vader stelde voor dat hij zou stoppen met rijden en voor mij gaan sleutelen. Ik vond het eerst helemaal niet leuk dat hij het rijden opgaf voor mij, maar hij overtuigde mij en zei dat hij het veel leuker vond om met mij als coureur verder te gaan. Ik was 14 jaar oud toen ik wedstrijden begon te rijden."

Is karten gevaarlijk?
"Op dit moment valt dat nog mee .We zitten in een kart laag aan de grond en er gebeurt zelden een ongeluk. Het gevaarlijkste is meestal de start. In de klasse waarin ik nu rijd kennen we de rollende start. Dat wil zeggen dat we in formatie twee aan twee naar de startstreep rijden en dan vertrekken. Dat levert meestal geen problemen op. Als ik in een klasse hoger kom starten we vanuit een stilstaande positie, zoals in de Formule 1. Dan heb je meer kans dat het mis gaat. De volgorde van de formatie wordt bepaald tijdens de kwalificatieritten op zaterdag. Tijdens de trainingsrondes op vrijdag voor de wedstrijd wordt de baan verkend en de kart afgesteld. Op de dag van de wedstrijd bepalen we met welke banden we gaan rijden. Dit is afhankelijk van een natte of droge baan. Tijdens de wedstrijd wordt gereden met snelheden tot wel 128 km per uur op de rechte stukken."

Karten is toch een mannensport?
"Het merendeel dat kart rijdt is man, maar ik vind het leuk en stoer om te doen. In Nederland zijn twee meisjes die in mijn klasse deze sport beoefenen. In 2018 tijdens de Grand Finals in Brazilië en in 2019 tijdens het laatste EK in Italië was ik in mijn klasse het enige meisje. Zodra we in overall en met helm op in onze kart stappen ziet niemand verschil en zijn we allemaal gelijk."

Waar en hoeveel train je?
"Hier in buurt mogen we tegen betaling van baanhuur trainen in Berghem, Venray of Veldhoven. In principe train ik elk weekeinde op een van deze banen, mijn vader gaat altijd met me mee. Daarnaast doe ik thuis aan krachttraining, vooral mijn bovenlichaam en armen. Als we in Nederland een wedstrijd hebben trainen we op vrijdag en zaterdag tot het einde van de middag, daarna worden de kwalificaties gereden. Die tijden zijn bepalend voor je startpositie. Op zondag hebben we nog één vrije training. Tijdens de prefinale rijden we tien minuten en twee rondes, en in de finale dertien minuten en twee rondes. Op het EK rijden we twee heats van tien minuten op zaterdag en twee finales op zondag deze duren veertien minuten. Voor aanvang van een wedstrijd ben ik wel nerveus. Ik wil dan graag met rust gelaten worden en heb geen zin in lange gesprekken. "

Is het een dure sport?
"De kosten van het karten zijn voor eigen rekening en per wedstrijd slijt je drie sets banden. Aan het eind van het seizoen moet het hele frame vernieuwd worden. Toen ik wedstrijden ging rijden hebben we sponsoren gezocht, die mogen reclame maken op mijn kart, mijn overall, op onze trailer en op mijn website. Als je een kart koopt van een bepaald merk dan ga je automatisch voor dat team rijden. In het begin van een seizoen moet je een licentie halen en dan mag je rijden. Voor het onderhoud en reparaties heb je ervaren mensen nodig. Tot vorig jaar waren mijn vader, schoonvader en mijn vriend Chris de mannen die mijn kart in conditie hielden. Nu we zijn overgestapt op een ander merk kart zorgt mijn vader voor het onderhoud samen met de teambaas."

Wanneer ben je overgestapt?
"Van 2011 tot 2018 heb ik verschillende keren een podiumplaats gereden. Eind 2018 mocht ik naar het WK karten in Brazilië. Ik reed daar in een topklasse van de kartsport, Rotax Max DD2. In mijn klasse reden 72 deelnemers en iedereen kreeg een kart van het zelfde merk Birel Art. Door loting werd bepaald welke kart ik kreeg. Het rijden in deze kart is mij zo goed bevallen, dat we er thuis nog eens goed over hebben nagedacht en in 2019 de beslissing hebben genomen om voortaan voor dat Italiaanse merk te gaan rijden. 22 februari kwam de nieuwe aanwinst bij Pauwwer Racing binnen. Zij hebben hem voor een deel in elkaar gezet, waarna wij hem opgehaald hebben om hem af te maken. Om de kart goed te leren kennen werd besloten mee te doen met de BNL Kick Off op 23 en 24 februari. Na dit eerste goede gevoel hadden we vertrouwen in het eerste NK."

Hoe is dat NK in de nieuwe kart verlopen?
"Het zou een nat weekend worden en ik had nog weinig ervaring met de Birel Art. De zaterdag begon droog maar werd natter en kouder. Ook de zondag begon nat. Tijdens de eerste manche was het gestopt met regenen. De start ging goed en het lukte mij om in de eerste manche als eerste te finishen. De start van de tweede manche ging minder goed. Ik kwam als derde bij de eerste bocht en kreeg daarna een tik van een andere rijder waardoor ik spinde en als laatste (16e) de race moest hervatten. De eerste vijf rijders had ik snel in gehaald en na negen rondes waren nog slechts vijf coureurs voor mij. Een zesde plaats na zo'n crash tijdens de start is zeker niet verkeerd. Dit jaar heb ik in mijn nieuwe kart vier keer een NK gereden, en daarvan heb ik twee keer op het podium gestaan. We hebben alle vertrouwen in de toekomst. Ik vind het leuk en stoer als ik van de mannen kan winnen."

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant