Afbeelding

Docent: "Maatwerk op het Udens College"

Onderwijs 1.723 keer gelezen

UDEN | "Al enkele jaren is het Udens College pilotschool met betrekking tot de vernieuwingen in de bovenbouw beroepsgericht", aldus het Udens College.

"Op het Udens College bieden we de profielen PIE (Produceren, Installeren en Energie), BWI (Bouw, Wonen en Interieur), Zorg & Welzijn, Economie & Ondernemen en Dienstverlening & Producten aan. Het innovatieve aan deze nieuwe profielen is dat de leerling zelf vakken kan kiezen binnen het profiel. Er wordt dus geen standaard lesprogramma meer gevolgd, maar leerlingen krijgen op maat en door henzelf gekozen lessen aangeboden. Dit komt de motivatie van leerlingen natuurlijk ten goede. In de toekomst gaan we het zelfs mogelijk maken om leerlingen deze keuzevakken profieloverstijgend aan te bieden. Hierdoor kan een leerling die bijvoorbeeld profiel BWI volgt een keuzevak uit Zorg en Welzijn kiezen."

Leerlingen die vervolgens ook nog eens uitblinken in het beroepsgerichte profiel krijgen de mogelijkheid om een lintstage te lopen. Bij profiel PIE hebben ze al meerdere leerlingen die het hele schooljaar één dag in de week geen les krijgen, maar bij een bedrijf in de leer zijn.

In navolging van de beroepsgerichte vakken, die steeds meer maatwerk bieden, is deze trend ook zichtbaar bij de theorievakken. Vorig schooljaar was er één leerling uit de kaderberoepsgerichte leerweg zat en het vak wiskunde op het niveau van de theoretische leerweg met een 8 afrondde. Dit schooljaar is het aantal leerlingen dat één of meerdere vakken op een hoger niveau volgt al richting de twintig gestegen. Docent wiskunde, Moundir Chari, aan het woord: "Ik heb in de afgelopen jaren veel leerlingen gehad die de kaderberoepsgerichte leerweg volgden terwijl ze bij het vak wiskunde veel meer konden. Dit heb ik altijd als een gemiste kans gezien. Met onze nieuwe ontwikkelingen zag ik mogelijkheden en ben ik daar meteen mee aan de stag gegaan. Vanuit mijn visie "leerlingen mogelijkheden aanreiken om te groeien en om ambitieus te zijn" heb ik vorig schooljaar in overleg met mijn leidinggevende een pilot gedraaid. Ik heb leerlingen de mogelijkheid aangeboden om wiskunde op een hoger niveau af te stuiten. Het heeft ertoe geleid dat een kaderleerling een 8,8 heeft behaald op zijn examen wiskunde op theoretisch niveau. Twee van de leerlingen die hiervoor in aanmerking zijn gekomen zijn Setareh Mohamadi en Maxime van der Veen uit de timmerklas leerjaar 4. Maxime en Setareh aan het woord: Wij deden voorheen weinig in de lessen, want het was veel te makkelijk. Totdat onze leraar Meneer Chari op het idee kwam om wiskunde op t-niveau te doen. Natuurlijk moesten wij eerst enkele toetsen maken om te kijken of wij het wel aan konden. En dat konden we! Wij zijn daar nu erg blij mee. We worden eindelijk uitgedaagd om meer te doen en worden super goed begeleid."

Dakpanklassen
Chari sluit af: "Nu we in de onderbouw ook al met de dakpanklassen zijn begonnen, zal dat aantal alleen maar gaan stijgen. Uiteindelijk zijn al deze ontwikkelingen in het voordeel van onze leerlingen, want die staan centraal op het Udens College!"

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant