Afbeelding

Innovatieve samenwerkingsovereenkomst Area

Wonen 129 keer gelezen
UDEN - Woningcorporatie Area tekende maandag een innovatieve samenwerkingsovereenkomst met schilder- en onderhoudsbedrijven Caspar de Haan, Gebroeders van der Plas en Dusol Vastgoedonderhoud. De overeenkomst, die een nieuwe rol geeft aan de woningcorporatie als het gaat om schilderwerk en planmatig onderhoud, moet leiden tot een verlaging van de kosten, verlenging van de onderhoudscyclus, een hogere kwaliteit en meer budgetzekerheid.

[image=281224]

Met de nieuwe overeenkomst verandert de rol van Area in het onderhoudstraject van voorschrijvend en controlerend naar strategisch en regisserend. Binnen het contract brengen de schildersbedrijven per woningcomplex zelf advies uit over de optimale onderhoudsstrategie, voor een periode van twee onderhoudscycli. “Area benoemt wat het resultaat van het schilderwerk zou moeten zijn en geeft ons de verantwoordelijkheid om dat resultaat optimaal te bewerkstelligen,” zegt Cas de Haan, directeur/eigenaar van Caspar de Haan. “Een vernieuwende aanpak, die een mooi voorbeeld vormt van regisserend opdrachtgeverschap.” Door gebruik te maken van de aanwezige kennis, ervaring en expertise van de geselecteerde bedrijven, hen eigen verantwoordelijkheid te geven en een langetermijncontract met hen af te sluiten, worden kosten bespaard, de kwaliteit verbeterd en risico’s beter gespreid. Bovendien bespaart de nieuwe aanpak Area veel (administratief) werk, doordat onder andere tijdrovende aanbestedingsprocedures achterwege blijven en procedures tussen Area, de drie bedrijven en de huurders optimaal op elkaar zijn afgestemd.

'Slim gebruik maken van kennis'
“Feitelijk draaien we de manier waarop samenwerking op het gebied van onderhoud al decennialang ingericht wordt, volledig om”, zegt Hans van der Plas, mededirecteur/-eigenaar van Gebroeders van der Plas. “Waar Area eerst zelf of via een extern bureau de juiste kennis moest vergaren om ons als opdrachtnemers te vertellen wat zij moesten doen, legt de woningcorporatie de verantwoordelijkheid voor een gedegen plan van aanpak nu bij ons neer. Dat is ook veel logischer: als onderhoudsbedrijven hebben wij alle drie een rijke geschiedenis, waarin we gespecialiseerde kennis en ervaring hebben opgebouwd. Waarom zouden woningcorporaties daar geen gebruik van maken?”

Kwaliteitsborging
De drie onderhoudsbedrijven zijn door middel van een zeer zorgvuldige procedure geselecteerd. Vervolgens is het totale woningbezit van 8000 woningen verdeeld over drie rayons, waarbij de drie partijen ieder verantwoordelijk zijn voor één van de rayons. Om de doelstelling te kunnen realiseren, is er gezamenlijk een uniform plan van aanpak opgesteld waarin een prijzenboek, communicatieplan, kwaliteit en veiligheid zijn opgenomen. Hierbij zijn de beste punten van de drie bedrijven gebundeld en in het plan meegenomen. Frans Dusol, directeur/eigenaar van Dusol Vastgoedonderhoud: “In de samenwerkingsovereenkomst zijn prestatieafspraken opgenomen over het proces. Het schilderwerk moet bijvoorbeeld aan het eind van de onderhoudscyclus aan minimale kwaliteitseisen voldoen. Area controleert straks steekproefsgewijs of de kwaliteit van het proces aan de juiste normen voldoet. Los daarvan zijn wij zelf verantwoordelijk voor de kwaliteitsborging. Om die verantwoordelijkheid binnen ons bedrijf te verankeren, moeten we ook intern nieuwe stappen zetten.”

'Beste van drie werelden'
“Deze vorm van samenwerken biedt continuïteit voor onze bedrijven”, aldus Cas de Haan. “We krijgen de complexen immers voor twee cycli (gemiddeld 15 jaar) in onderhoud. Daarom wilden we dit in één keer goed aanpakken. Sommige innovaties binnen ons bedrijf hebben we om die reden versneld doorgevoerd. Zo gaan we binnen het samenwerkingsverband straks gebruik maken van een online portaal: een applicatie die het mogelijk maakt een strategisch meerjarenplan op te stellen. Hiermee heeft Area een tool waar ze ‘realtime’ op complexniveau kunnen meekijken naar de strategische planning en kwaliteitsborging.” Het contract met Area noodzaakt de drie bedrijven bovendien om echt samen te werken. Hans van der Plas: “Je krijgt een kijkje bij elkaar in de keuken. Daar kunnen we veel van leren. De beste punten van ieder bedrijf hebben we meegenomen in het uniforme plan van aanpak voor Area. Zij profiteren dus van het beste van drie werelden.”
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant