Mon Smeets en Theo Bekker samen met de 'maatwerkleerlingen'.
Mon Smeets en Theo Bekker samen met de 'maatwerkleerlingen'.

Udens College wil maatwerk bieden aan brugklassers

Onderwijs 1.327 keer gelezen

UDEN | Het Udens College wil het komende jaar het onderwijs flink gaan vernieuwen. "We willen meer maatwerk bieden, aan brugklasleerlingen en leerlingen in de bovenbouw", vertelt Theo Bekker, directeur-bestuurder. Afgelopen jaar heeft de school ervaring opgedaan met maatwerktrajecten voor acht eindexamen leerlingen. "Zeven van hen hebben de kans gekregen om hun opleiding op het havo of het vwo versneld af te ronden. De achtste leerling is een havo-leerling die het vak wiskunde B op vwo-niveau doet", vertelt Mon Smeets, projectleider Maatwerk.

Leerlinge Itske Ypma nam het initiatief. "Ik had gehoord dat overstappen van 5 havo naar 6 vwo al mogelijk was in Veghel. Ik dacht als het in Veghel kan, dan moet het hier ook kunnen." Ze klopte aan bij de directie en die zag wel wat in haar idee. "We hadden eigenlijk helemaal geen plan, maar we wilden deze leerlingen wel de mogelijkheid bieden. Ze zijn er zo ingesprongen en dat is heel dapper!"
David van Son is een van de leerlingen die van 5 havo rechtstreeks naar 6 vwo is gegaan. "Ik heb mij de afgelopen vijf jaar uitzonderlijk verveeld. Nu is de stof die ik krijg veel dieper en nuttiger. Ik ben een persoon die van uitdagingen houdt, anders zou ik het niet doen."

Dat het pittig is om van 5 havo de overstap naar 6 vwo te maken bevestigen de andere leerlingen. "Eerst had ik een bijbaan, speelde ik saxofoon en deed ik drie sporten", vertelt leerling Marieke van Vonderen. "Ik heb wel wat hobby's op moeten geven, maar ik was benieuwd wat ik uit mezelf kon halen."

Er zijn ook twee leerlingen die van 4 vwo naar 5 havo zijn gegaan en zelfstandig de stof van havo 4 hebben ingehaald. "Ik ging telkens nét over. Sommige vakken vind ik nu nog pittig, maar het gaat een stuk beter", zegt Yvon Josemanders.

De pilot is een succes vindt Mon. "Het zijn wel allemaal leerlingen die bereid zijn om er tijd en moeite in te stoppen, maar ik denk dat ze op deze manier een goede start maken in de maatschappij. Ze leren echt hoe ze het beste uit zichzelf kunnen halen."
Volgend schooljaar krijgt een aantal brugklassen de kans om onderwijs op maat volgen. "Er wordt dan geen label 'havo' of 'vwo' meer aangehangen. Het idee is om leerlingen zelf de regie over hun onderwijstraject te geven. Zo worden ze meer betrokken bij hun eigen ontwikkeling. Dit wordt al in Zweden gedaan en daar is het een groot succes. Leerlingen worden er veel ambitieuzer van", vertelt Theo.

Dagelijks worden leerdoelen bepaald die samen met een mentor worden besproken. Leerlingen kunnen voor een groot deel zelfstandig werken, maar er zijn ook docenten beschikbaar om te helpen.
Het onderwijs wordt daardoor een stuk persoonlijker. "Dat betekent niet vrijblijvend. Er zullen nog steeds lessen met docenten zijn, maar daarnaast willen we ook meer digitale middelen inzetten", legt Theo uit.

Nieuwe leerlingen van het Udens College zullen benaderd worden met de vraag of zij mee willen doen met de twee brugklassen waarin ze het nieuwe onderwijs zelf zullen gaan ervaren.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant