<p>Peter van den Elsen.</p>

Peter van den Elsen.

(Foto: Centrummanagement Uden)
column

‘Uden-centrum is de marktplaats van de regio!’

  •   keer gelezen   Column

Wist je dat ons centrum van oudsher al dé marktplaats van de regio was? Rond de 13de eeuw ontwikkelde zich rond het Marktveld (huidige kruising St. Jansstraat, Kerkstraat en Markstraat) een economisch centrum dat een vestigingsplaats vormde voor kleine ondernemers en ambachtslieden.

Tevens ontwikkelde zich een ander economisch centrum rond de zogenaamde Biggenmarkt dat we nu kennen als de Markt. Op deze markt verkochten plaatselijke boeren hun vee, landbouw- en gebruiksartikelen en kwamen de bezoekers van heide en verre hun inkopen doen. Zelfs vanuit België wist men de Markt te vinden en trokken de boeren met paard en wagen naar het hart van Uden. Eeuwen later, anno 2021 heeft Uden nog steeds een belangrijke regiofunctie, een groot aanbod van kleine ondernemers en drukbezochte weekmarkten maken Uden nog steeds aantrekkelijk voor bezoekers uit de grote regio. De aantrekkingskracht van het centrum is groot mede door de gunstige centrale ligging tussen de steden Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen en Helmond maar ook door de ondernemersgeest en het uitgebreid aanbod van producten en diensten. Het centrum van Uden vormt binnen de regio de belangrijkste publiekstrekker op het gebied van winkelen en uitgaan. Een recent onderzoek bevestigt dat 65% van de omzet komt van bezoekers buiten Uden.

Daarnaast staat Uden al sinds jaar en dag in de top drie van plaatsen in Nederland met meer dan 30.000 inwoners waarbij het aantal vierkante meter winkeloppervlakte per inwoner het grootste is. Dat betekend dat we relatief gezien veel aanbod hebben voor het aantal inwoners van Uden. Het voordeel van zo’n belangrijke regiofunctie is dat het centrum een groot en divers aanbod heeft, bedrijven zich graag in het centrum vestigen, dat de leegstand zelfs in tijden van Corona beperkt blijft en dat het centrum een van de belangrijkste werkgelegenheidsfactor is binnen de gemeentegrenzen. De regiofunctie van ons centrum brengt ons veel ondernemers, werkgelegenheid en bezoekers maar de keerzijde van de medaille is dat we er alles aan moeten doen om die regiofunctie te blijven behouden. 

Zeker met het toenemend aantal online aankopen zal winkelvloeroppervlakte afnemen en zullen we gezamenlijk moeten investeren in een economisch vitaal en toekomst besteding centrum. We blijven investeren in een goed ondernemersklimaat, goede bereikbaarheid, vriendelijk parkeerbeleid, concentreren van bedrijvigheid, investeren in levendigheid en promotie in de grote regio. Alleen dan blijft het hart van Uden nog in lengte van jaren de marktplaats van de regio!

Peter van de Elsen
Centrummanager

Volg alle ontwikkelingen via de website www.hartvanuden.nl of de socials van Uden Centrum.

Meer berichten