Logo kliknieuws.nl/uden
Miranda (rechts) bij De Heivelden op Het Goor in Boekel.
Miranda (rechts) bij De Heivelden op Het Goor in Boekel. (Foto: )

'Fietsen voor m’n eten' in race voor prijs

  •   keer gelezen   Human Interest

UDEN | Consumentenplatform Fietsen voor m’n eten is een van de drie genomineerden van de Tour de Force Innovatieprijs 2020. De nominatie werd deze week bekend gemaakt aan initiatiefnemer Marja van der Ende. Dat betekent dat ook de Udense Miranda van de Wouw, 'voorfietser' in Noordoost-Brabant, kans maakt op de prijs. 

De innovatieprijs is een verkiezing voor fietsinitiatieven, ideeën en producten om het fietsen te stimuleren of het fietsgebruik en fietsverkeer makkelijker en veiliger te maken. De volgende stap is het maken van een pitchfilmpje, waarop tijdens het Nationaal Fietscongres op 3 september door de bezoekers gestemd kan worden. Na de stemronde wordt de winnaar tijdens het congres bekend gemaakt.
De juryleden bestaan uit vertegenwoordigers van de Tour de Force, de Fietsersbond en de ANWB. Zij hebben 14 inzendingen beoordeeld op innovativiteit, uitvoerbaarheid, reproduceerbaarheid en bereik om tot de drie genomineerden te komen. De winnaar ontvangt een bedrag van 10.000 euro.

Stalletjes
'Fietsen voor m’n eten' is een informatiebron voor fietsers die hun dagelijkse eten bij elkaar willen sprokkelen bij stalletjes langs de weg, boerderijen, kwekerijen en kleine winkeliers. Ook in Noordoost-Brabant heeft 'Fietsen voor m’n eten' inmiddels een actieve regio.
Voorfietser Miranda van de Wouw zet zich in om de streek in kaart te brengen en anderen te motiveren om vaker de fiets te pakken voor de boodschappen, zoveel mogelijk rechtstreeks van de bron waar het geproduceerd wordt.
'Fietsen voor m’n eten' streeft naar landelijke dekking, maar met regionale kracht door een lokale inwoner als fietsende voorbeeld. De 53-jarige Miranda ging in februari van start met FIetsen voor m'n eten Noordoost-Brabant. Haar doel is mensen een beetje bewust te maken van wat ze eten en dat het belangrijk is lokaal in te kopen en niet altijd de grote supermarkten aan te doen. Gelukkig is er steeds meer bewustwording, maar er is nog genoeg werk aan de winkel."

Lees het complete verhaal vandaag in Udens Weekblad

Meer berichten