Kijk voor informatie over Zorgboerderij Amatheon op www.amatheon.nl en voor reflecterende bordjes op www.huisnummers.nl. (foto: Peter Noy)
Kijk voor informatie over Zorgboerderij Amatheon op www.amatheon.nl en voor reflecterende bordjes op www.huisnummers.nl. (foto: Peter Noy)

Extra veiligheid in buurtschap De Rakt dankzij reflecterende huisnummers

Human Interest 1.521 keer gelezen

UDEN | Heidi Timmers, voorzitter van buurtschap De Rakt, reikte enkele weken geleden de eerste reflecterende huisnummerbordjes uit aan de bewoners van het buurtschap. “We hoorden regelmatig van mensen die in het buitengebied van Uden wonen dat ze met name in het donker lastig te vinden zijn voor bijvoorbeeld de hulpdiensten. Deze bordjes verhogen de zichtbaarheid en dus ook de veiligheid van onze buurtschapbewoners”, zegt Heidi Timmers.

door Peter Noy

“Dat de pizzabezorger iemand niet kan vinden en de pizza vervolgens koud wordt, is niet het grootste probleem. Maar wanneer een ambulance of huisarts niet op tijd bij een huis kan komen omdat het navigatiesysteem geen uitkomst biedt, is veel erger”, vertelt Heidi met een bezorgde blik. Ze is sinds vijf jaar voorzitter van het buurtschap de Rakt en vertegenwoordigt ongeveer vijftig aangesloten gezinnen. De Rakt is een buurtschap, gelegen in het buitengebied van Uden. “Vaak zie je dat huizen of boerderijen wat verder van de doorgaande weg liggen. Zie dan in het donker maar eens het juiste huisnummer te vinden. Op de jaarvergadering in februari heb ik het idee geopperd om reflecterende bordjes voor de bewoners aan te schaffen. Daar werd direct enthousiast op gereageerd. Nadat ik op internet verschillende mogelijkheden voor huisnummerbordjes had vergeleken, heb ik contact gelegd met een brandweerman om wat praktische zaken af te stemmen. Er is uiteindelijk gekozen voor reflecterende driehoekige, witte huisnummerbordjes met zwarte opdruk. Deze kunnen de bewoners zelf op een paaltje, muur of hun tuinhek bevestigen”, aldus Heidi Timmers. De buurtvereniging heeft de aanschaf en bekostiging van de bordjes voor eigen rekening genomen. De bijbehorende paal om het huisnummer op te bevestigen kon op verzoek worden besteld. “Op een enkeling na wilde iedereen zo’n bordje hebben, dus we kunnen wel spreken van een groot succes”, glimlacht Heidi. “Onze insteek daarbij is, beter voorkomen dan achteraf constateren dat een huis moeilijk te vinden is voor de hulpdiensten met alle gevolgen van dien.”

112 - Als elke seconde telt
Hulpverleners moeten elk huis snel kunnen vinden, zeker als elke seconde telt, is dat enorm belangrijk. Voormalig ambulanceverpleegkundige Aaldert Hahn uit Mijdrecht weet dat als geen ander. Hij is ruim vijftien jaar geleden voor een onwelwording met spoed naar een adres in het buitengebied gestuurd. “Het was donker, we hadden toen nog geen navigatieapparatuur en moesten goed op de huisnummers op de groene brievenbussen letten om erachter te komen waar we precies moesten zijn. En dat ging mis, we reden naar de verkeerde boerderij. We zijn direct omgekeerd en met vliegende vaart naar de buren gereden, maar we verloren zeer kostbare tijd, omdat we de ene lange oprijlaan weer af en de andere op moesten. We leken aanvankelijk nog net op tijd, maar uiteindelijk is die persoon helaas overleden.” Al snel na de fatale gebeurtenis in het buitengebied, begon Aaldert Hahn thuis met de productie van reflecterende huisnummers die van twee kanten bij dag en nacht duidelijk zichtbaar zijn. Buurtvereniging De Rakt heeft, na een zorgvuldige afweging, ervoor gekozen om de bordjes bij Aaldert Hahn in te kopen.

Zorgboerderij Amatheon
Aan de keukentafel gaat het gesprek al snel over Zorgboerderij Amatheon die Heidi sinds 2005 samen met enkele collega’s succesvol runt. Ze heeft destijds de opleiding SPH afgerond en is sinds 2002 als woonbegeleider in dienst bij Dichterbij. “Dagelijks komen hier gemiddeld zeven cliënten van Stichting Dichterbij over de vloer. Op dit moment zijn er, vanwege de coronamaatregelen, vier cliënten aanwezig. We hebben een reguliere melkveehouderij, waarbij we zo’n vijftig melkkoeien houden met bijbehorend jongvee. Samen met onze hulpboeren zorgen we ervoor dat de koeien goed verzorgd worden. Ook is er een camping met vaste staanplaatsen op ons terrein. Het geeft veel voldoening wanneer wij bij de cliënten zien dat het helpen op de boerderij voor ieder persoonlijk zoveel positieve effecten heeft.” Cliënten van Amatheon kunnen op en rond de boerderij actief meehelpen met het voeren van de kalfjes en koeien, hokken uitmesten, meehelpen in de kas, het uithalen van de eieren en meerijden op de tractor. Naast creatieve activiteiten kan men ook worden ingezet voor huishoudelijke taken in de kantine. Echtgenoot Jos Timmers is melkveehouder en sinds begin 2020 voorzitter van de plaatselijke ZLTO. Hij vult aan: “Een combinatie van landbouw, zorg en recreatie heeft binnen ons bedrijf zeker een meerwaarde. Op deze manier kunnen we op een sociale, fijne manier onze boterham verdienen. Daar worden we niet alleen zelf blij van, maar ook onze cliënten die na hun werkdag met een voldaan gevoel weer naar huis gaan.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant