<p>Het team van De Schans. (foto: Peter Noy)</p>

Het team van De Schans. (foto: Peter Noy)

Fatale brand De Schans brengt vrijwilligers dichter bij elkaar

  •   keer gelezen   Human Interest

UDEN | Met hulp van tientallen vrijwilligers, sponsoren en gulle gevers is het Ski & Snowboardclub De Schans Uden gelukt om, net voordat het nieuwe seizoen van start gaat, de door een verwoestende brand verloren gegane skibanen te vernieuwen en open te stellen voor het publiek. “Dit huzarenstukje was zonder hun hulp nooit gelukt”, jubelt bestuurslid Tjeerd Terpstra vanuit een sobere bestuurskamer. “Daarbij hadden we het geluk dat, door een snelle inzet van de brandweer en aanwezige vrijwilligers, erger kon worden voorkomen waardoor onze bestuurskamer, kantine en verhuurruimte gelukkig gespaard zijn gebleven.”

door Peter Noy

Tjeerd Terpstra (50) uit Zeeland kan zich die bewuste vrijdagmiddag 16 april, nu bijna een half jaar geleden, nog goed voor de geest halen. “Ik was met mijn handen in de tuin aan het wroeten toen mijn telefoon roodgloeiend stond. Ik stond op, draaide mij om en zag een grote zwarte rookwolk boven Uden en dacht meteen, dat is niet goed. Toen zag ik ook wie mij steeds probeerde te bellen, allemaal mensen van De Schans. We zijn vervolgens direct in de auto gesprongen en naar de onheilsplek gereden. Naast een aantal vrijwilligers waren de brandweer en politie al druk in de weer. Het was er ontzettend druk, veel ouders met hun kinderen kwamen kijken. We reageerden verschrikt en begonnen met elkaar te praten hoe dit nou kon gebeuren”, vertelt Tjeerd Terpstra op een rustige toon. “We zagen het vuur van de baan naar beneden rollen en zijn toen direct begonnen om alle oude administratie en ski-attributen in veiligheid te brengen. Tot vijf uur was het nog echte paniek, ook de crashtender van de vliegbasis kwam assistentie verlenen. Doordat de wind uiteindelijk de goede kant op stond was tegen half zes het directe gevaar geweken en heeft de brandweer het gecontroleerd laten uitbranden”, aldus Terpstra. De dagen erna zijn onder andere de recherche, de brandweer en verzekeringsmaatschappij geweest om specialistisch onderzoek te verrichten. “We wilden niets liever dan direct beginnen met het opruimen van de rommel, maar dat mocht niet. Een gespecialiseerd bedrijf heeft eerst alles schoongemaakt. Pas daarna konden wij een plan van aanpak opstellen. Onze grootste zorg was wat er allemaal geregeld moest worden, waar gaan we beginnen, wat gaat het herstel kosten, wat is er verzekerd en hoe komen we op tijd aan de juiste materialen.”

‘De Helpende Handjes’
Er is in de maanden na de brand intensief overleg geweest tussen het bestuur en de facilitaire groep. Het doel daarbij was om de pistes zo snel mogelijk weer op orde te krijgen, liefst voor het begin van het nieuwe seizoen. Udenaar Guillaume Moonen (65) is ruim dertig jaar verbonden aan de skiclub en is als hoofd Facilitaire zaken onder andere verantwoordelijk voor alle voorkomende onderhoudswerkzaamheden. Samen met instructeur Kim Schepens (22) uit Son en Breugel heeft hij de appgroep van Schanskanjers ‘De Helpende Handjes’ opgericht. Iedereen kan zich daarvoor aanmelden van timmerman, elektricien tot klusjesman of -vrouw. “Deze groepsapp bestaat uit zo’n zeventig vrijwilligers en is vooral bedoeld om de mensen te informeren”, weet Guillaume. “We kunnen daarmee de leden op de hoogte houden van de stand van zaken en welke helpende handjes we op welk tijdstip nodig hebben.”


De skibaan ligt er mooi bij. - Peter Noy

Schadepost
Kim Schepens is sinds 1 augustus hoofd van de Skischool en heeft samen met haar vriend de afgelopen zomer talloze uren in de wederopbouw van de banen gestopt. Werkelijk alle werkzaamheden werden door haar opgepakt. “Dat zit een beetje in de familie”, zegt ze op een bescheiden toon. “Het is bizar dat we begin augustus de nieuwe skimatten konden leggen, daar hebben we met zijn allen keihard voor gewerkt. Wanneer we in de appgroep om een timmerman vroegen was het fijn dat we de volgende dag een timmerman hadden. Of mensen die nieuwe lagen vilt en plastic skimatjes konden leggen. Binnen no time stonden ze paraat. Dat werkte goed en zijn we erg blij mee.” Bij de groep vrijwilligers zitten, naast leden van de skivereniging, ook niet-leden, ouders, verenigingen, vrienden en kennissen. Volgens Tjeerd Terpstra zijn er tot nu toe ruim drieduizend geregistreerde vrijwilligersuren in gaan zitten. “Doordat maar een klein deel van de schade vergoed wordt blijven we met een enorme schadepost zitten. Als we de werkzaamheden tegen marktconforme tarieven hadden moeten inkopen, konden we dit dus nooit doen. Als bestuur hebben we moeten besluiten een groot deel van onze financiële reserves aan te spreken om daarmee enigszins uit de kosten te komen. Helaas komen geplande investeringen als het opknappen van het verenigingsgebouw, het vervangen van het asbestdak en de kosten voor het 40-jarig jubileum daarmee in het gedrang”, aldus Terpstra.

Crowdfundactie
Direct na de brand werd via Facebook en de lokale media gevraagd om alle mogelijke hulp, zowel materieel als financieel. Getuige de vele positieve reacties bleken er diverse bedrijven en instanties te zijn die de club een warm hart toedragen. Zij gaven allen een substantiële korting op materialen of hebben spullen gedoneerd. Ook werden acties op touw gezet waaronder ‘doneer een skimatje’ en een veiling, welke extra geld in het laatje brachten. “Er kwam hier gisteren een meisje binnen die met lege statiegeldflessen 70 euro had opgehaald. En ook iemand die met een crowdfundactie bijna 700 euro had verdiend. Daar zijn wij natuurlijk erg blij mee. Dat wij dit als club voor elkaar hebben gekregen is hartverwarmend. We voelen ons daarmee als vereniging ook erg sterk, het heeft de vrijwilligers dichter bij elkaar gebracht”, zegt Terpstra met gepaste trots. Clubman en instructeur Guillaume Moonen kan dit alleen maar beamen. “Het geeft mij veel voldoening wanneer ik hier mensen zie die plezier hebben met het skiën, ik kan daar echt van genieten.” Terpstra vult aan: “De vrijwilligers en de bestuursleden voelen elkaar goed aan, het is één hecht team. We kunnen onze vrijwilligers, sponsoren en bedrijven niet genoeg bedanken als je ziet wat er nu weer mogelijk is voor alle leden en niet-leden.”

40-jarig jubileum
De 800 leden tellende skiclub is de tweede grootste sportvereniging in de gemeente Uden en biedt voor zowel beginnende als gevorderde skiërs, maar ook mensen met een beperking uitgebreide mogelijkheden om allerlei vormen van skisport te kunnen beoefenen. In het kader van het 40-jarig jubileum komen er nog enkele inloopavonden en ook een grote veiling aan het einde van het seizoen. Kijk voor meer informatie en mogelijkheden op de website van de club: www.deschans.nl.


Een paar maanden geleden zag het er allemaal nog heel anders uit voor de skivereniging - Henk Lunenburg

Meer berichten