Foto: Henk Lunenburg
IN GESPREK MET

‘Extra zwaar voor dieren tijdens de jaarwisseling’

  •   keer gelezen   Human Interest

UDEN | Bart Jan Meijer is vrijwilliger bij de dierenambulance van dierenopvangcentrum Hokazo in Uden. “We zijn geen dierenartsen, maar wel getraind om eerste hulp te verlenen.”

door Henk Lunenburg

Hoe kwam je bij Hokazo terecht?
“Na de lagere school in Warnsveld ging ik naar de middelbare school in Zutphen en daarna naar Delft om Werktuigbouwkunde te gaan studeren. Ik werk nu als Sales Consultant bij Vanderlande in Veghel. Al geruime tijd was ik op zoek vrijwilligerswerk. Ik wilde graag wat gaan doen voor de maatschappij en kwam zo bij Hokazo terecht. Daar was behoefte aan vrijwilligers die in de weekenden wilden komen helpen. Samen met mijn vriendin heb ik me aangemeld. Op onze vrije zondagen gingen we honden uitlaten en maakten we de kattenverblijven schoon. Ik hoorde dat de dierenambulance dringend op zoek was naar vrijwilligers voor in de weekenden, en maakte de overstap. Mijn vriendin bleef voor de dieren zorgen in het dierenasiel. Hokazo is al 22 jaar een opvang van zwerfhonden en katten en dieren in nood. Bij Hokazo werken ongeveer 200 vrijwilligers, waarvan 30/35 op de ambulance. Elke ambulance wordt bemand door twee personen.”

Heeft Hokazo een eigen dierenambulances?
“De aanschaf is een ambulance is een enorme kostenpost. Wij hebben twee dierenambulances in bruikleen gekregen van Stichting Dierenlot, daar zijn we heel blij mee. Beide ambulances hebben een gedegen uitrusting. Stichting Dierenlot controleert de ambulances twee keer per jaar op eventuele technische mankementen. Hierdoor blijven ze in goede conditie en kunnen wij op een veilige manier hulp bieden aan dieren in nood.”

Waarvoor worden jullie vaak gebeld?
“Vaak worden we gebeld door mensen die ergens een gewond dier hebben waargenomen of als ze loslopende honden of katten hebben gezien die rondzwerven of in nood verkeren en die niet in hun buurt thuis horen. In het voorjaar worden we vaak gebeld voor vogels die uit hun nest zijn gevallen, die brengen wij dan naar een opvang in Schaijk. We werken samen met verschillende opvangcentra in de regio waardoor we voor elk diersoort een passend adres hebben voor zorg en opvang. We kunnen de meeste dieren zelf vervoeren, maar voor grote boerderijdieren zoals paarden en koeien roepen wij de hulp in van iemand met een trailer. Het grootste dier wat wij zelf hebben vervoerd is, denk ik, een Nandoe. Dit is een Zuid Amerikaans neefje van de struisvogel. Vorig jaar hebben we ongeveer 2500 ritten gereden, dit jaar is dat gestegen naar ruim 3600. De dierenambulance is bereikbaar op 06 53 70 71 11. Wanneer je dit nummer belt, krijg je direct de vrijwilligers aan de telefoon die op dat moment dienst hebben. In de nabije toekomst zouden we graag naar een nieuw systeem gaan, waarbij alle telefoontjes op één centrale meldkamer binnen komen en van daaruit verdeeld worden over de ambulances. Momenteel wordt onderzocht of het mogelijk is om met enkele andere dierenambulances uit aangrenzende regio’s een gezamenlijke meldkamer te vormen om zo de dieren noodhulp in de gehele regio te professionaliseren en verbeteren.”

Worden jullie ook gebeld als mensen problemen hebben met het vervoeren van hun huisdier?
“Met onze dierenambulance verzorgen we tegen een geringe vergoeding ook taxiritten van huis naar bijvoorbeeld de dierenarts, het dierenpension, de trimster of - in het meest trieste geval - naar het dierencrematorium.”


Zijn er kosten aan verbonden als je belt voor een dier dat je vindt?
“Als mensen melden dat ze een loslopende hond of kat hebben gevonden, vragen wij om het dier vast te houden tot de ambulance er is. Voor de beller zijn geen kosten verbonden aan het ophalen van zo’n dier. Is het dier gechipt dan is de eigenaar verplicht de vervoerskosten en opvangkosten aan ons te betalen. Voor de overige kosten voor bijvoorbeeld de opvang en de huisvesting van niet geregistreerde dieren krijgen we een kleine vergoeding van de vijf gemeentes waar we mee samenwerken. Dit zijn nu de gemeentes Maashorst, Land van Cuijk, Meierijstad, Bernheze en Boekel.”

Hebben jullie een medische opleiding gevolgd?
“Nee dat is niet nodig, we zijn geen dierenartsen. Wel zijn we getraind om eerste hulp te verlenen. Met de opvangcentra waar wij mee samen werken en met onze dierenartsen organiseren we zo nu en dan informatiemiddagen over bijvoorbeeld het vervoeren van specifieke dieren of het verlenen van eerste hulp. Door de coronamaatregelen is dat nu wat minder vaak. Hopelijk kunnen we dat snel weer oppakken.”

Welke periodes van het jaar zijn voor jullie extra druk?
“De dagen rond de jaarwisseling tot zelfs 1 week na het nieuwjaar zijn hele drukke periodes. Ondanks dat het afsteken van vuurwerk dit jaar weer verboden is, gaan we ervanuit dat er veel en zwaar vuurwerk wordt afgestoken. Hierdoor komen veel meldingen van loslopende honden en gewonde dieren binnen. Ook in de zomer van mei tot en met zeker augustus is het gigantisch druk. We krijgen dan de meeste telefoontjes over jonge vogels die uit de nesten zijn gevallen en over nestjes kittens die gevonden worden. Soms is dan de moederpoes aangereden en worden de kittens ziek en broodmager aangetroffen. Het aantal zwerfhonden en katten neemt dan ook toe. De meeste honden zijn gechipt, dat is ook verplicht. Bij katten is dat helaas nog niet het geval, wat het vaak moeilijk maakt om katten te herenigen met hun baasje. Waar bij honden ruim 90 procent gechipt is, zijn juist ruim 90 procent van de katten niet gechipt. Daar zou de overheid echt eens iets aan mogen gaan doen.”

Is bekend hoeveel dieren bij jullie binnen zijn gekomen?
“Ik heb de cijfers van 2021 (tot 21 december) erop nagekeken. In ons eigen opvangcentrum zijn 152 honden binnen gekomen, waarvan we er 107 weer vrij snel konden herenigen met de eigenaar en 32 een nieuw baasje kregen. Bij de katten kwamen we op hele andere cijfers uit. Er kwamen 1184 katten binnen, waarvan 695 kittens. Slechts 55 van deze katten hebben we weer kunnen herenigen met hun rechtmatige eigenaren. Die eigenaren werden gevonden via de chip of door meldingen die op Facebook werden geplaatst.”

Kunnen mishandelingen van dieren ook bij jullie gemeld worden?
“Dierenopvangcentrum Hokazo strijdt samen met Stichting Dierenlot al jaren tegen dierenleed. Zij steunen vooral kleine en middelgrote organisaties die lokaal of regionaal opereren. Samen willen we een einde maken aan het beroerde bestaan van veel dieren. Nog steeds worden dieren in te kleine hokken opgesloten, soms ook ernstig mishandeld, op straat gezet of aan hun lot overgelaten. Dieren in de vrije natuur zijn tegenwoordig vaker slachtoffer van vandalen, dit moet echt stoppen vinden wij. Bij mishandeling, of vermoeden van, is het altijd goed om de dierenambulance op de hoogte te brengen van de situatie. Zij kunnen je helpen en adviseren welke stappen ondernomen dienen te worden. Daarnaast is het van belang om ook de politie of dierenpolitie te bellen. Na een melding worden wij dan weer ingezet om deze dieren op te halen.”

Wil jij komen helpen als vrijwilliger op de dierenambulance of bij het dierenopvangcentrum? Meld je dan aan op: dierenambulance@hokazo.nl of admin@hokazo.nl. Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van de werkzaamheden, kijk dan ook eens op de Facebookpagina of Instagram: @dierenambulancehokazo.

Meer berichten