'Sneeuwwitje-effect' in de Pius

  •   keer gelezen   Kunst en cultuur
UDEN - “Het is compleet ellende”, zegt de regisseur tegen de vader van Jeanne d’Arc. “Wat ga je doen?” Terwijl de vader diepbedroefd ter aarde stort, wordt de baar met het lichaam ‘het podium’ op gereden. De regisseur twijfelt. Moet ze in de lengte of de breedte liggen? In de breedte: “En met de voeten omhoog.” De tenen omhoog hebben een dramatisch effect: “Het Sneeuwwitje-effect”, ziet ‘koning Carlo’. “Dat is het ook!”, roept de regisseur. “Maar dat zijn kleine details waarwe nu maar even niet op letten.”

[image=115965]

Want over vier weken moet de opera stáán in Markant en Viva La Musica oefent nu pas voor de eerste keer het slot van Verdi’s Jeanne d’Arc. Het is de scene waarin ze sterft en opperste concentratie is gewenst. “Mag het in die hoek alsjeblief even stil zijn”, moppert de dirigent richting een dame die even ritselde met een plastic tas. Een geluidje dat ver draagt in de lege Pius X-kerk.
Het drama rond Jeanne eist alle aandacht en het koor mag mee gaan zingen. “Heel zacht inzetten, want dat is toch heel overdonderend”, vertelt regisseur Willem Westermann. “Als je niets doet, maar goed doet wat je doet, hoef ik niks meer te doen.” Het koor gniffelt. Dat vereist uitleg, weet de regisseur: “Minder is vaak meer. Soms doe je er zes bewegingen over om te bemerken dat je stil had moeten staan.”
Jeanne sterft vervolgens een mooie dood. Ze wordt nog even wakker en zingt nog een prachtige solo die door galm in de Pius-kerk gedragen wordt.
“Het zingt hier heerlijk, misschien wel beter dan in de schouwburg”, vertelt de hoofdrolspeelster Lydia Belleman in de pauze. Ze heeft het naar haar zin in Uden: “Leuke groep, leuke mensen.” Ook leuk voor haar is dat ze niet op het vuur hoeft. “Ik ga ten strijde tegen de Engelsen en ik sneuvel in de strijd. Nee, ze gaat niet op de brandstapel. Verdi vond de brandstapel niet leuk, denk ik.”

[image=115964]

Dirigent Agon Verdonschot is tevreden met de avond: “Het gaat goed. Iedereen is geconcentreerd. Ik moet natuurlijk wel af en toe streng zijn, want 70 mensen die voor zich zelf bezig gaan, dat kan niet. Het is hier een fantastische ruimte, maar hij maakt ook zoveel herrie.”
Dus zijn de koorleden stil, soms wel anderhalf uur aan een stuk. “En dat valt voor dames niet altijd mee”, lacht Lonnie Lavalette. Nee, de dirigent is geen mopperkont “Hij komt nu wat streng over, maar op het podium is hij een en al aanmoediging. Hij zal niks laten merken als er dan iets fout gaat. Hij heeft een enorme uitstraling naar iedereen en is een prettig mens!”
Agon Verdonschot is inderdaad best aardig en eigenlijk ook niet zo héél streng. “We moeten het nu allemaal uit het hoofd kennen, maar ik zie hier en daar nog wel wat spiekbriefjes ….”

Viva la Musica brengt de opera ! Giovanna d’Arco in Theater Markant op 14 november om 20.15 uur en op zondag 15 November om 15.00 uur. Kaarten kosten 27,50 euro en zijn verkrijgbaar bij Theater Markant.
Meer berichten