Harold van der Venne, directeur van De Brinck en Klaske van der Berg, directeur van Jan Bluijssen
Harold van der Venne, directeur van De Brinck en Klaske van der Berg, directeur van Jan Bluijssen

Intensieve samenwerking tussen scholen na brand

  •   keer gelezen   Onderwijs

UDEN - 'Brand verbindt', zo typeren de directeuren Harold van der Venne van De Brinck en Klaske van den Berg van Jan Bluijssen de gebeurtenissen van het afgelopen jaar na de fatale brand in de vorige nieuwjaarsnacht. Hun schoolgebouwen werden daarbij totaal verwoest. Voor de brand was de relatie tussen beide scholen goed, maar er stond letterlijk een muur, die overigens niet brandwerend bleek, tussen. In de huidige noodbouw is men veel meer aangewezen op samenwerking en die samenwerking zal ook voortgezet worden in de nieuwbouw.

Door Ankh van Burk

Beide directeuren willen liever niet al te veel terugblikken op die brand met uitzondering van de positieve ervaringen. "De saamhorigheid in die eerste dagen en weken na de brand tussen ouders en leerkrachten van beide scholen, de schoolbesturen en de gemeente, de hulp van partners, het welkom en de opvang in de vier scholen was hartverwarmend, het gaf ons kracht en het gevoel er niet alleen voor te staan," zeggen Harold en Klaske.

Opvang
In de eerste periode werd veel aandacht besteed aan de opvang van leerkrachten en leerlingen en aan de onderlinge communicatie. Klaske: "De verwerking bij de leerlingen was heel verschillend, sommigen hadden geen last, anderen hadden moeite met de verandering of waren bang voor vuur. Omdat we de eerste weken verspreid zaten, gingen wij als directeur elke dag op de scholen langs en was er één keer in de week een bijeenkomst met de leerkrachten. Ook had ieder team een eigen groepsapp voor de directe communicatie."

Afstemmen
Na de carnavalsvakantie kwamen beide scholen weer samen in de noodbouw in de eigen wijk. "Dat voelde als een nieuwe start, die we ook feestelijk ingeluid hebben", vertelt Harold. "Het samen verblijven in een gebouw betekent, dat de teams elkaar beter hebben leren kennen en er meer samenwerking is ontstaan. Leerkrachten van beide scholen gaan bij elkaar te rade over een vernieuwde versie van een leesmethode", geeft Klaske als voorbeeld. Harold: "Ook verschillen spelen geen rol. Zo hebben wij rond Pasen onze Doedag, die samenviel met de paasviering van Jan Bluijssen, verplaatst, omdat de uitbundigheid van die dag niet paste bij de ingetogenheid van hun paasviering." Hij vervolgt: "Carnaval en Sinterklaas hebben we samen gevierd, maar het kerstfeest weer apart. Zo stemmen wij dat op elkaar af en dat zullen we ook in de nieuwbouw blijven doen."

Nieuwbouw
Eind 2016 moet de nieuwbouw klaar zijn en daar kijken Harold en Klaske erg naar uit. "We zijn natuurlijk erg blij met deze plek, maar het is letterlijk noodbouw. Er zijn weinig ramen en de akoestiek is slecht. Zowel de leerkrachten als de leerlingen zijn na een lesdag erg moe van het geluid. Dan denk je weleens: wat hadden we het toch goed in het oude gebouw", besluiten Harold en Klaske hun terugblik op het afgelopen jaar.

Meer berichten