Logo kliknieuws.nl/uden
Er kwamen meer dan 200 mensen af op het politieke debat
Er kwamen meer dan 200 mensen af op het politieke debat

Politiek debat: 'Een aantrekkelijker centrum en meer investering in promotie'

  •   keer gelezen   Verkiezingen

UDEN | Het centrum aantrekkelijker maken, investeren in promotie en dit samen aanpakken: deze dingen stonden centraal tijdens het politieke debat in Market Place gisteravond. Er was een grote belangstelling voor het debat, waarin de belangrijkste vraag was: 'Wat moet er de komende jaren gebeuren met het centrum van Uden?'.

Dat de gemeente iets moet gaan doen om het Udense centrum levendig te houden, mag na gisteravond duidelijk zijn. Het Udense centrum had in 2005 nog 130.000 bezoekers per week, in 2017 waren dat er nog maar 90.000 per week. Onder meer de crisis, veranderend koopgedrag en vergrijzing werden als redenen genoemd. Centrummanager René Jetten: "We zijn niet in staat geweest die bezoekersaantallen overeind te houden. Als de bezoekersaantallen dalen, verdwijnen er ondernemers." Dat is te zien aan de leegstand, in februari 2018 staan er 39 panden leeg. "Daaruit kun je concluderen dat Uden een groot probleem heeft. Het herstel komt niet vanzelf, er zal echt iets moeten gebeuren. We moeten investeren in het centrum. Dat geldt voor ondernemers , vastgoedeigenaren en ook zeker voor de gemeente."

Belevingscentrum
Matthie van Merwerode, lijsttrekker van D66, denkt dat het vooral een kunst zal zijn om datgene wat Uden heeft te behouden en uit te breiden. "Uden moet van winkelcentrum naar belevingscentrum." Dat is iets waar iedere partij zich wel in kan vinden, maar teruggroeien naar die 130.000 bezoekers is een illusie, vindt SP-lijsttrekker Spencer Zeegers. Gijs van Heeswijk van Jong Uden haalt aan dat het belangrijk is dat 'we het samen doen'. Ook SmartCity, waarbij onder meer informatietechnologie en het internet gebruikt worden om de stad te beheren en te besturen, komt aan bod. Volgens het CDA kan SmartCity niet ingezet worden als doel, maar wel als middel om meer mensen naar het centrum te trekken. GroenLinks merkte op dat bewoners van het centrum meer aan het woord moeten worden gelaten, want wat vinden zij nu eigenlijk?

Parkeerinkomsten
De zaal kwam ook aan bod. Iedereen kreeg de gelegenheid om vragen te stellen, waar dan ook goed gebruik van werd gemaakt. Een groener Uden, minder auto's, ander parkeerbeleid en vooral meer investering in de promotie van het centrum waren veelgenoemde punten. Wanneer de stelling aan bod komt waarin wordt gesteld dat het een prima plan is om jaarlijks 10 procent van de parkeerinkomsten beschikbaar te stellen om stimuleringsmaatregelen voor Uden centrum te kunnen realiseren, wordt duidelijk dat de partijen, op het CDA na, dit geen goed idee vinden. In tegenstelling tot de ondernemers. Na 21 maart zal duidelijk worden of er wat, en wat er dan precies gaat gebeuren om het centrum weer te laten bruisen.

Meer berichten