Laat betalingsachterstand niet de norm worden
Zakelijk 1.088 keer gelezenKlanten die niet op tijd betalen handelen gewoon niet netjes. Je werkt er toch hard voor? Pauline van Meurs (deurwaarder van Lex Specialis in Uden) is stellig over (overschreden) betalingstermijnen. Maar hoe pak je als ondernemer zo'n lastig onderwerp het beste aan?
Ondernemers die (te) lang op hun geld moeten wachten en daar niets aan doen, snijden zichzelf in de vingers, vindt Pauline. "Ga maar na: je hebt minder liquide middelen ter beschikking. Je kunt dus minder snel doorpakken met je onderneming. Denk aan investeringen die je moet uitstellen of aan die extra medewerker, die je nog niet in dienst kunt nemen."
Verkeerd signaal
Natuurlijk kunnen er allerlei oorzaken zijn voor het feit dat een factuur niet betaald wordt. Maar dat hoeft geen reden te zijn om het er maar bij te laten zitten. Pauline: "Je hebt je geld nodig, je bent geen bank waar je een lening kunt afsluiten. Bovendien: door niet actief te reageren kan een betalingsachterstand zelfs de norm worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling."
Tips
Veel ondernemers vinden het lastig om goed om te gaan met betalingsachterstanden. Pauline geeft vijf tips:
1. Houd je administratie bij. Reserveer een vast moment in de week, bijvoorbeeld iedere maandag om 09.00 uur.
2. Hanteer algemene voorwaarden. En mail die voorwaarden naar je klant, bijvoorbeeld als bijlage bij de opdrachtbevestiging.
3. Bevestig afspraken. Beschrijf wat je hebt afgesproken (en laat merken dat je zin hebt in de samenwerking: een positieve insteek).
4. Stuur herinneringen. Zo voorkom je nare verrassingen achteraf. Op de website van Lex Specialis staat een (gratis) voorbeeld van een correcte betalingsherinnering.
5. Zorg voor goede contracten. Vooral voor verhuurders van onroerend goed: zorg dat je contract voldoet aan de wet. Oók bij tijdelijke huurcontracten!
Dit artikel is verschenen in Bedrijvig Uden.