Aan tafel: Peter van Tilburg, Frank de Winter, Leonard Steetsel, Marien Nass, Alfred van Meegen en Willem Peters, Paul Kling en John Eijsermans. Vaste deelnemer Pascale van Heugten was afwezig.
Aan tafel: Peter van Tilburg, Frank de Winter, Leonard Steetsel, Marien Nass, Alfred van Meegen en Willem Peters, Paul Kling en John Eijsermans. Vaste deelnemer Pascale van Heugten was afwezig. Foto: Mark Bras

Ondernemers bundelen krachten om Maashorst op de kaart te zetten

Zakelijk 1.807 keer gelezen

NISTELRODE | In het prachtige ontvangstgebouw van de natuurbegraafplaats Maashorst zitten enkele ondernemers bij elkaar namens de verschillende ondernemersverenigingen in de regio. Gespreksonderwerp is de Maashorst. Die moet minstens zo bekend worden als de Veluwe, vinden ze. En daar kan samenwerking tussen ondernemers, regiobreed, een belangrijke bijdrage aan leveren.

"We zien de Maashorst als een soort gezamenlijk product", opent Peter. "Dat product willen we beter profileren, want daar hebben we uiteindelijk allemaal baat bij. Niet alleen in termen van omzet, maar ook wat betreft werkgelegenheid en groei. Die belangen overstijgen gemeentegrenzen." Willem vult aan: "Sterker nog, gemeentegrenzen werken alleen maar belemmerend. Dan is het gewoon handiger om regionaal samen te werken. Vandaar dit overleg."

Maashorsteffect
"Een florerende Maashorst heeft voor alle omliggende gemeenten economische spin-off", vervolgt Frank. "We kijken wat ons betreft dan ook nadrukkelijk niet alleen naar het natuurgebied zelf, maar naar de bredere Maashorstregio. Daar zitten immers ook publiekstrekkers die we aan de Maashorst zouden kunnen linken." Paul vult aan: "Ik hoor tenminste al van diverse ondernemers in mijn omgeving dat ze het 'Maashorst-effect' voelen. Hoe mooi zou het zijn als we dat effect kunnen versterken en spreiden over de bredere regio?"

Initiatieven verbinden
Volgens John is er de afgelopen jaren goed gebouwd aan het merk Maashorst als natuurgebied: "Wij willen nu de economische kant wat sterker in beeld brengen. Daarin zijn we heus niet de eersten. Er zijn al talloze vormen van samenwerking actief onder ondernemers, maar die zijn vooral lokaal. De kunst is nu om al die lijntjes met elkaar te verbinden. Daarvoor zitten we hier met elkaar aan tafel." "Bovendien", zo vult Marien hem aan, "grenst de Maashorst aan verschillende gemeenten. Daardoor is er nog veel onduidelijk. Wie bepaalt nu eigenlijk wat? Wat mag wél in de Maashorst en wat niet?"

Maashorst+
Leonard: "We willen de Maashorst goed in de markt zetten, vooral buiten de eigen regio. Wat ons betreft is het gebied straks net zo'n begrip als de Veluwe. Maar dan moeten we wel laten zien wat de Maashorst bijzonder maakt, zodat we ons landelijk kunnen onderscheiden." Als voorbeeld wijst hij op het recente initiatief van een Maashorst-whiskystokerij. Dat voorbeeld wordt volop aangevuld met bijzondere ontwikkelingen, tot en met het hilarische voorstel van een wisentburger bij McDonalds. "Je ziet voorbeelden en ideeën genoeg", lacht Leonard. "Misschien is de veelzijdigheid in onze regio ook wel onze belangrijkste troef en moeten we de Maashorst profileren als 'Maashorst+'."

Elkaar leren kennen
"We willen in dit overleg vooral samen verkennen waar mogelijk voordeel zit in bundeling van krachten en om regiobreed de ambities op elkaar afstemmen", besluit Alfred. "De eerste stap is nu om goed in kaart te brengen wat de regio allemaal te bieden heeft. Er is vast al veel meer dan we nu weten. En daartussen zit ongetwijfeld genoeg aanbod dat in elkaars verlengde ligt en waarmee we elkaar zouden kunnen versterken." De bijeenkomst wordt afgesloten met het voornemen om gezamenlijk een discussieavond te organiseren voor ondernemers.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant