Foto: Bianca van den Broek
BEDRIJVIG UDEN

‘Er stroomt koffie door onze aderen’

  •   keer gelezen   Zakelijk

UDEN/ZEELAND | Of ze uitkijken naar de verhuizing naar de nieuwe locatie? Dat is een understatement. Niet voor niets gaf het voltallige team van vantienen medio oktober het startsein voor de bouw van het nieuwe bedrijfspand, aan de Landweer in Zeeland. Bijna vijftig collega’s staken synchroon de schop in de grond – en het aftellen is begonnen.

“We zijn na 27 jaar totaal uit ons jasje gegroeid”, verklaart Maarten van Tienen, algemeen directeur van de specialist in koffieautomaten. “Op onze nieuwe locatie wordt alles beter. Logistiek, warehousing, kantoorindeling, zelfs de parkeerplaatsen. Je mag gerust spreken van een optimalisering van het totale bedrijf. Collega’s van al onze afdelingen hebben meegedacht over wat zij belangrijk vinden en samen met een architect hebben we onze wensen vormgegeven. We maken straks een gigantische efficiencyslag.”

Voor en door relaties
De werkzaamheden op het 6.000 vierkante meter tellende terrein zijn inmiddels in volle gang, de oplevering staat gepland voor de zomer van 2021. Bouwbedrijf Van de Ven uit Veghel is de projectaannemer, en dat is geen toeval, stelt Maarten. “Als we investeren, kijken we graag of we dat bij een relatie kunnen doen. We zeggen altijd: we zijn er vóór, maar ook dóór onze relaties. Sommige zijn al tientallen jaren aan ons verbonden. Dit is een mooi moment om iets terug te doen. Tegen Bouwbedrijf Van de Ven zeiden we: werk zo veel mogelijk met onderaannemers die ook klant bij vantienen zijn. Dat is uitstekend gelukt. En logischerwijs waren wij er als de kippen bij om een goede koffieautomaat te plaatsen in de bouwkeet. Want er moet goeie koffie gedronken worden.”

Trouwe relatie
Het tekent de sfeer bij vantienen, een rasecht Brabants familiebedrijf. In 1973 opgericht door Maartens vader Tien van Tienen, die na een dienstverband bij Simon Lévelt in Amsterdam koos voor zijn kansen in het zuiden van het land. Wat hem van harte werd gegund door zijn voormalige broodheer, vertelt Maarten. “Hans Lévelt, een van de oprichters van het Max Havelaar-keurmerk, was destijds de directeur bij het bedrijf. Toen ons pa vertelde dat hij zelfstandig verder wilde, feliciteerde Hans hem. Tien mocht alle klanten meenemen die hij had geworven, op voorwaarde dat de samenwerking met Simon Lévelt zou blijven bestaan. En nu, bijna vijftig jaar later, is Simon Lévelt nog steeds onze grootste toeleverancier van espressobonen en verse koffie.”

Altijd persoonlijk
Terug naar de nieuwbouw. Maarten vertelt over het moderne, energieneutrale pand, dat alleen al via de 400 zonnepanelen op het dak 150 procent van de eigen energiebehoefte opwekt. Verder zijn verwarming, koeling, isolatiewaardes, enzovoorts allemaal volgens de meest moderne standaarden. De werkplaats wordt open, de drempel laag en het advies blijft als vanouds sterker dan de krachtigste espresso. Zelfs achter de tourniquetdeur bij de entree zit een (klantgerichte) gedachte. Maarten: “Als bezoeker moet je je bij ons vanaf het eerste moment welkom voelen, we willen de nieuwe huiskamer van Brabant worden. Een receptie? Daar doen we niet aan, net zo min als je een keuzemenu hoort als je ons belt. We verwelkomen je persoonlijk, altijd en overal.”

Passie voor koffie
Maarten vertegenwoordigt de tweede generatie Van Tienen. Hij is voor één derde aandeelhouder van het bedrijf, samen met zijn zus Marja en de kinderen van hun overleden broer Arie. De derde generatie is overigens al actief; Maartens zoon Bart is accountmanager. “En wie weet welke leden van de derde generatie er nog in het bedrijf toetreden”, kijkt Maarten de toekomst in. “Ja, dat geeft me een trots gevoel. Net zoals ik trots ben op alle andere collega’s, stuk voor stuk met een passie voor koffie. Ook bij mij stroomt koffie door mijn aderen, ik ben ermee geboren en zal er mee sterven. Maar eerst: op naar ons schitterende nieuwe pand.”

Meer berichten