Consumptiegewoonten van Nederlanders in 2022

  •   keer gelezen   Zakelijk

Twee jaar pandemie en lockdowns hebben ons consumptiegedrag voorgoed veranderd. Doordat winkels en horeca voor langere tijd gesloten bleven moesten we op een andere manier leren om producten of diensten te bestellen en ‘thuis’ uit eten te gaan. De grenzen tussen fysiek winkelen en online shoppen zijn daardoor steeds meer gaan vervagen. Wij zijn als consument tijdens het online shoppen inmiddels op zoek naar unieke ervaringen en kiezen steeds vaker voor bedrijven die met hun waarden het meeste bij die van onszelf aansluiten.

De prijs wordt nog altijd als belangrijkste factor gezien
Hoewel steeds meer Nederlanders dus op zoek zijn naar verkopers die hun waarden weerspiegelen is de prijs van een product voor een groot deel van deze consumenten nog steeds de belangrijkste factor om over een mogelijke aankoop te beslissen. Dat blijkt niet alleen uit diverse onderzoeken maar ook uit de reacties en reviews op Reviewbird. Het online winkelen is de laatste twee jaar enorm toegenomen en steeds vaker kiest een consument voor een online shop die aantrekkelijke prijzen met duurzaamheid combineert. Alhoewel vooral het online kleding winkelen de laatste jaren erg populair was is er sinds de pandemie een omslag ontstaan en hebben supermarkten een enorme groei online laten zien die alleen maar doorzet.

Advertenties en onlineaankopen
De consumptiegewoontes van winkelend Nederland zijn blijvend aan verandering onderhevig omdat het door moderne technieken steeds makkelijker wordt om klanten van persoonlijke advertenties te voorzien. Aanbieders gebruiken hun data om bijvoorbeeld de ene klant die graag mooie maatpakken online bestelt precies de advertenties te laten zien van artikelen die hem interesseren. Een andere klant die graag goedkoop online boodschappen doet krijgt van online winkels aanbiedingen te zien van producten die het meest bij zijn voorkeuren passen. Nieuwe media speelt een belangrijke rol in deze ontwikkeling en er liggen voor ondernemers op dat gebied nog vele kansen voor het grijpen. Bovendien worden nieuwe methodes en middelen gebruikt om het veilig online winkelen nog aantrekkelijker en makkelijker te maken. 

Traditioneel winkelen blijft voorlopig nog wel bestaan
Sinds alle winkels weer open zijn blijkt wel dat Nederlanders sommige dingen nog niet verleerd zijn. Opnieuw voert het traditionele en fysiek winkelen de boventoon. Het grootste deel van het winkelend publiek gaat nog steeds minstens een keer per week naar de supermarkt. Daar kopen zij meer dan enkele jaren geleden omdat zij in één winkel alles wat ze nodig hebben willen kopen, zij hebben geen zin meer om in meerdere winkels hun aankopen te doen. Doordat steeds meer supermarkten hun assortimenten uitbreiden zal ook het winkelen op deze manier voor steeds meer mensen een gewoonte worden in 2022. Het wordt overigens voor veel consumenten dit jaar ook een gewoonte om minder impulsaankopen te doen. Daarentegen stijgen de aankopen van producten die we nodig hebben en we kopen er dan ook gelijk meerdere artikelen van.

Nieuwe eetgewoontes in 2022
Het online bestellen van maaltijden en gerechten heeft tijdens de pandemie een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Hierdoor hebben niet alleen nieuwe trends zich ontwikkeld maar ook hebben mensen in 2022 nieuwe online eetgewoontes gevonden. Steeds meer consumenten zijn er zich bewust van geworden dat gezond eten erg belangrijk is en door online horeca die daar handig op inspelen met producten en menu’s is het voor veel mensen dit jaar een nieuwe eetgewoonte geworden om minstens een keer per week vegetarisch of vegaan te eten.

Meer berichten