'Mooie toekomstkansen voor onze weekbladen'

  •   keer gelezen   Zakelijk
UDEN | Na een paar woelige maanden ging vorige week de kogel door de kerk: de weekbladen maken na het faillissement van De Winter media groep een doorstart. De overname door De Jong uit Baarle Nassau is afgerond. Vanaf deze week verschijnen Udens Weekblad, Stadskrant Veghel, De Maas Driehoek, Weekblad Regio Oss en De Omroeper voor de eerste keer als uitgaven van Talvi BV, een dochteronderneming van Beheermaatschappij Em. de Jong. "De kranten die worden voortgezet, zijn sterke merknamen. We zien mooie toekomstkansen voor deze weekbladen", aldus Jos van Emmerloot, operationeel directeur van Talvi BV. Met de nieuwe naam verdwijnt de vroegere naam niet helemaal uit beeld: Talvi is namelijk het Finse woord voor de winter.

[image=314042]

Van Emmerloot is blij dat met de voortzetting van de weekbladen een streep gezet kan worden onder een periode van onzekerheid voor personeel, adverteerders en andere belanghebbenden. "Medio maart ben ik bij De Winter media groep aan de slag gegaan als operationeel directeur", blikt Van Emmerloot terug op een bewogen laatste half jaar. "Tijdens de kennismakingsgesprekken werd mij al snel duidelijk dat er iets aan de hand was en gaandeweg het werk werd duidelijk dat er flink wat moest gebeuren om de slechte financiële situatie om te buigen. Daartoe zagen we kansen, omdat het bedrijf een paar onderdelen had die er uitsprongen en in onze ogen door een herstructurering rendabel te maken zouden zijn."

Faillissement en doorstart
"De Winter media groep was door de jaren heen te groot geworden", verduidelijkt Van Emmerloot. "Men had alle technieken in eigen huis: correctie, DTP, administratie, management, secretariaat, noem maar op. Kortom, het was een te zwaar apparaat geworden, niet ingericht om weekbladen te maken volgens de hedendaagse standaard. Oftewel, commercieel ingericht met kleine redacties en het projectmatig inhuren van freelancers en correspondenten."
Van Emmerloot vervolgt: "We hebben in mei nog een drastische reorganisatie doorgevoerd, waarbij we het personeelsbestand al terugbrachten van 66 naar 30 personen. Er was echter ook nog een fikse financiële investering nodig om de zomerperiode te overbruggen. Financiers hadden onvoldoende vertrouwen dat een nieuwe investering nog op redelijke termijn terugbetaald zou kunnen worden." En dus ging De Winter media groep eind juli failliet. Beheermaatschappij Em. De Jong was direct één van de belangstellende partijen voor een doorstart. "Zij hadden al eerder een investering gedaan en zij zagen goede kansen voor bepaalde producten van De Winter. Zij hebben een studie uitgevoerd naar welke producten levensvatbaar zijn. Daaruit blijkt dat de krantentitels sterke producten zijn met voldoende toekomstperspectief."

Familiebedrijf
Koninklijke Drukkerij Em. de Jong is een familiebedrijf waar inmiddels de vierde generatie aan het roer staat. Het begon allemaal in 1906 toen Tjeerd de Jong zich als drukker in Baarle-Nassau vestigde en op aandringen van de dorpskapelaan een plaatselijke krant ging uitgeven. Op 2 juni van dat jaar verscheen het eerste nummer van het Baarl's Nieuws- en Advertentieblad (later Ons Weekblad).
In de jaren zeventig gaat de drukkerij zich vooral richten op het drukken van reclamefolders voor supermarkten. De groei zet in, er volgen een paar verbouwingen, maar al snel wordt duidelijk dat er in de dorpskern niet genoeg mogelijkheden zijn. In 1987 verhuist de drukkerij dan ook naar het bedrijventerrein van Baarle-Nassau. De groei zet door met als gevolg dat in de loop der jaren het machinepark enorm is uitgebreid, er nieuwe magazijn- en expeditieruimten zijn bijgebouwd, evenals nieuwe productiehallen en kantoorruimtes. Er volgen overnames en vandaag de dag vormt Koninklijke Drukkerij Em. de Jong met Mercator Press in België en Janssen/Pers Rotatiedruk in Gennep één van de grootste spelers op de Europese markt voor retaildrukwerk.
Ook bij de uitgeverij bleef het niet bij Ons Weekblad. In 1979 kreeg de krant gezelschap van Weekblad Gilze en Rijen. Later volgden Weekblad Nieuw-Ginneken (1989), 't Carillon (1994), Weekblad Oosterhout (1995), Weekblad Dongen (1998), De Langstraat (2006), De Duinkoerier (2008), Weekblad Waalwijk (2013), Weekblad Drunen/Vlijmen (2014), Nieuwsklok en De Hilverbode (2015). De totale oplage bedraagt 200.000 kranten per week. Voor deze kranten schrijven plaatselijke correspondenten over het nieuws in de regio. Daarnaast kunnen verenigingen en instellingen zelf berichten aanleveren die zoveel mogelijk worden geplaatst. Een sterke formule, want alle huis-aan-huisbladen van de De Jong nemen een belangrijke plaats in binnen de gemeenschap waar ze verschijnen. Ze worden graag en goed gelezen en omdat ook alle gemeenten hun bekendmakingen in de weekbladen publiceren zijn ze een aantrekkelijk platform voor adverteerders. De weekbladen van Talvi passen uitstekend in dat beeld.

[image=314041]

'Mix van offline en online'
Dat vindt ook Van Emmerloot die de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet. "De komende maanden ligt de focus volledig op de weekbladen. Van de magazines blijven we voorlopig af. De kranten moeten weer de kwaliteit gaan krijgen die mensen vanuit het verleden gewend waren, maar waar door alle omstandigheden de laatste periode wat de klad ingekomen was. Kliknieuws maakt eveneens deel uit van de doorstart. Kijk, kranten staan overal onder druk, maar er blijft in mijn ogen altijd een markt voor. Adverteerders willen graag onder de aandacht blijven brengen wat zij te bieden hebben. Er zijn vele generaties die nog graag de krant erbij pakken, terwijl veel jongeren liever op een digitale manier het nieuws tot zich nemen. Wij geloven in een gezonde mix van offline en online. Die combinatie is gegarandeerd succesvol."
Meer berichten