Het team van John Vermeulen Fietsen (foto Ad van de Graaf).
Het team van John Vermeulen Fietsen (foto Ad van de Graaf).

'Wij verkopen een en al fietsplezier'

Zakelijk 303 keer gelezen

"Eigenlijk zijn internetwinkels veel te duur." Dat stelt Ronald Breeman van John Vermeulen Fietsplezier in Uden (aan de Liessentstraat, naast Hendriks IJzerwaren). Het klinkt kort door de bocht, maar wie Breemans achterliggende verhaal hoort, komt tot de conclusie dat hij gelijk heeft.

"De waarde die wij in de winkel toevoegen, is onbetaalbaar", verklaart Breeman zijn stelling. "Dat begint al in het verkoopgesprek dat wij met onze klanten hebben. Of, anders gezegd: in het feit dat we luisteren naar wat de klant wenst. Daardoor, en door gericht door te vragen, leiden we de klant naar een fiets die gegarandeerd bij hem past. Daarna kijken we naar zaken als zitpositie, stand van het zadel, pedalen en handvatten voor een juiste balans in de contactpunten. Opgeteld bij het rijklaar maken en een gratis onderhoudsbeurt krijg je pas echt datgene waar wij voor staan: het ultieme fietsplezier."

Fiets-DNA
Er zijn nog veel meer factoren te noemen waarmee een fysieke speciaalzaak zich onderscheidt (zoals de inruilmogelijkheid, een gratis leenfiets en/of haal- en brengservice). "Die staan allemaal omschreven op onze website, www.johnvermeulenuden.nl. Maar het is vooral het fiets-DNA van de medewerkers dat ervoor zorgt dat klanten graag terugkomen. Wij zijn allemaal liefhebbers. We weten precies wat we in de winkel hebben staan. Omdat productkennis en goed advies leiden tot tevreden klanten. Wij willen dat klanten met hetzelfde plezier op de fiets stappen als wij. Bovendien: een tevreden klant vertelt zijn verhaal verder. Dat is de beste reclame die je kunt hebben."

Proefrit verplicht
John Vermeulen Fietsplezier is pas een kleine 4 jaar in Uden gevestigd, maar het familiebedrijf bestaat al ruim 70 jaar. Breeman vertelt over opa Vermeulen, die in de jaren veertig van de vorige eeuw een fietsenwinkel opende in Geldrop. "Van daaruit is het bedrijf gegroeid. En nog steeds zijn er leden van de familie Vermeulen actief. Net als veel andere familiebedrijven kenmerkt onze zaak zich door betrokkenheid, oprechte interesse, goede kwaliteit en perfecte service." Daarin gaan Breeman en zijn medewerkers zelfs zo ver, dat er niemand een nieuwe fiets aanschaft zónder eerst een proefrit gemaakt te hebben. "Wij vinden dat iedere klant, voordat hij 'ja' zegt, zijn nieuwe fiets geprobeerd moet hebben", legt Breeman uit. "En dan geen rondje op de parkeerplaats, maar gewoon even een paar kilometer op pad. Alleen dan kun je beoordelen of je de juiste keuze maakt."

Opleidingscentrum
Ook met de blik op de toekomst heeft Breeman nieuws: in 2016 vestigt Bikeflex aan de Liessentstraat, pal achter het pand van de fietsenspeciaalzaak. "Bikeflex is een opleidingscentrum voor technici, vaak langdurig werkloos, die fietsmonteur willen worden. We werken al jaren samen, omdat we het belangrijk vinden dat de juiste technische kennis en het echte vakmanschap ook in de toekomst gewaarborgd blijven." Het voornaamste doel voor de toekomst schuilt echter in de continuïteit van de onderneming, die in 2014 uitgeroepen werd tot fietsenwinkel van het jaar. "Dankzij die titel mochten we dit jaar zitting nemen in de jury", aldus Breeman. "Een heel leerzaam en interessant traject. De vele bedrijfsbezoeken, visies en gesprekken met ondernemers houden ons scherp. Want hoe mooi het ook was om de wedstrijd te winnen, het gaat erom dat je je beloftes richting de klant blijft waarmaken, iedere dag opnieuw."

Lees het complete artikel woensdag in het Udens Weekblad

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant