Jos Burgers.
Jos Burgers.

"Mijn tip voor ondernemers: Geef geen korting!"

Zakelijk 106 keer gelezen

UDEN | Jos Burgers is managementspreker en auteur van de bestsellers 'Hondenbrokken', 'Geef nooit korting' en 'De wet van Snuf'. Hij geeft lezingen voor ondernemers en is ook al een paar keer in Uden komen spreken. Als ondernemer en voormalig docent op de Fontys Hogeschool heeft hij veel kennis op zak waar hij andere ondernemers graag mee op weg helpt.

Wat is een veelgemaakte fout die starters maken?
"Ze hechten te veel waarde aan de verkeerde dingen. Ze denken dat ze een glanzende brochure nodig hebben, visitekaartjes en een mooie website. Dat is natuurlijk niet verkeerd, maar promotie, aanbiedingen en veel korting geven aan klanten is niet het belangrijkste. Het zijn juist middelen waar een klant wantrouwend van wordt."

Wat voor goed advies zou je dan aan ondernemers willen geven?
"Je moet eigenlijk drie dingen doen. Ten eerste moet je onderscheidend zijn. Stel jezelf de vraag 'waarvoor moeten klanten niét bij zijn?'. Dat is moeilijk, want ondernemers willen vaak laten zien wat ze allemaal wél kunnen. Er is lef voor nodig. Voor klanten is het belangrijk om heel duidelijk te maken wat je doet zodat ze weten waarvoor je bij jou moeten aankloppen. Beperken in wat je doet komt geloofwaardig over, niemand kan alles heel goed. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat mensen je onthouden. Ze moeten na een week nog weten wie je bent en wat je doet. Tot slot moet je ervoor zorgen dat klanten over jou vertellen, mond-op-mondreclame is erg belangrijk."

Je hebt zelf ook een bedrijf gehad. Wat heb jij precies gedaan?
"Ik was adviseur en mijn onderscheidende factor was dat ik nooit rapporten maakten. Soms vroegen mensen 'maar wat als ik nu wel een rapport wil hebben?'. Dan zei ik dat ze dan niet bij mij moeten zijn, maar dat er genoeg andere adviseurs zijn die daar weer heel goed in zijn."

Je geeft lezingen aan ondernemers. Heb je een ondernemer wel eens écht geholpen en geïnspireerd?
"Dat gebeurt heel vaak. Ik heb op mijn site ook een gastenboek en daar lees ik gelukkig vaak veel positieve dingen. Eén verhaal is mij wel bijgebleven. Er was een Renaultdealer die naar mijn lezing was geweest en hij zei: 'Ik ben van donkerrood naar pikzwart gegaan'. Hij had het over zijn cijfers. Eerst stond hij in de schulden en nu ging het weer goed met zijn bedrijf. Hij was helemaal verbaasd dat het zo simpel kon zijn."

Wat voor advies heb je hem dan gegeven?
"Geef nooit korting. Ik zeg altijd je moet niet bukken als de klant nog niet slaat. Daarmee bedoel ik dat je niet meteen met aanbiedingen en kortingen moet strooien. Als een klant zegt dat hij schrikt van de prijs dan kun je dat het beste respecteren. Zeg bijvoorbeeld dat je dat begrijpt en geef de klant even de tijd om na te denken. Dat werkt echt! Klanten willen niet per se korting, ze willen vooral goed geholpen worden."

Heb je zelf wel eens een blunder gemaakt?
"Natuurlijk gaat er wel eens wat mis. Zo ben ik een keer van een trapje gelazerd, toen ik een podium opstapte voor een lezing. Ik heb ook ooit een presentatie op het strand gegeven met een headset. Het waaide alleen zo hard dat de boxen bijna omvielen. Mijn tip is dat je de fouten die je maakt het beste om kunt buigen in iets positiefs."

Tot slot. Kan iedereen ondernemer worden?
"Ja dat denk ik wel. Natuurlijk heb je geboren ondernemers, maar ook introverte mensen die ergens heel goed in zijn kunnen het leren. Het gaat om beïnvloeden en overtuigen en dat doet iedereen thuis wel eens. Denk maar eens aan een vakantiebestemming waar je heel graag naartoe wil, maar je partner niet. Dan probeer je hem of haar toch ook te overtuigen daar wel heen te gaan?"

Dit artikel stond in de bijlage 'Bedrijvig'. De hele bijlage lezen? Klik dan HIER. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant